فهرست مطالب

تنظیم کانال ­های انرژی با تمرینات ماک کوهو

چگونه کانال های انرژی خود را با تمرینات ماک کوهو تنظیم کنیم؟

این سری از تمرینات برای بیشتر شیاتزوکاران بسیار آشنا می­باشد، چرا که تقریباً در تمامی کلاس­های مقدماتی شیاتسو آن را آموزش داده می­دهم. اما اگر شیاتزوکاری با آن ها آشنا نباشد در اینجا آن ها را خواهد آموخت که بسیار برایش مفید خواهد بود.

   وقتی که تمرینات ماککوهو به بیماران توصیه می شود، درمانگر شیاتزو می­تواند حدس بزند که مریدینی که دچار کیو (کاهش انرژی) شده باشد، نه فقط از طریق تقویت آن، با تاکید بر نقاط اتصال در صورت، بلکه با تمرکز بر چگونگی جریان کی در بیمار، که به دلیل اهمال­کاری­هایش در زندگی بدان مبتلا شده است، نیز می توان آن را تقویت کرد. در مورد مریدین­هایی که دچار جیتسو( انباشت انرژی) شده اند، تمرینات ساده­تر هستند. وقتی این تمرینات آموزش داده می­شود، باید تاکید شود که حرکات به آهستگی انجام شود، بدون تلاش زیاد و همیشه به هنگام بازدم حرکت انجام شود. معمولا مردم مغرب زمین با این مفاهیم چندان آشنا نمی­باشند.

عنصر فلز - اصلاح مریدین ریه و روده ی بزرگ

بایستید و پاهای خود را به اندازه­ی عرض شانه­ها باز کنید. زانوها  کمی خمیده باشند (مفصل قفل نشود)، و انگشتان شست دست در پشت کمر به هم متصل شده و تنفس شکمی عمیق در هارا(تنفس شکمی) انجام شود. سپس انگشتان را کشیده و جریان انرژی کی را در نوک انگشتانتان احساس کنید. حالا بازدم کنید و همزمان به  جلو خم شوید ( به تصویر زیر توجه کنید)، هم چنان انگشتان را به سمت بیرون کشیده و تا می­توانید در این حالت بمانید.

همان طور که در این وضعیت باقی مانده­ اید، دوباره نفس عمیقی به درون هارا بکشید. در بازدم بر روی آن تمرکز کنید و احساس کنید که تمام تنش­ها و فکر و خیال­ها از شما دور می­شوند. حالا احساس می ­کنید که بدنتان راحت و شل شده است. یک بار دیگر نفس را به داخل بکشید، تصور کنید که کی تازه­ای را به درون می کشید، و دوباره بازدم کنید. بدن را شل کنید و احساس کنید باقیمانده تنش­ها نیز از بدنتان خارج می شود. باز هم یک نفس عمیق دیگر بکشید و همان طور که بازدم می کنید، به آرامی به وضعیت اول (کمر صاف) برگردید.این تمرین می­ تواند با شست­های به هم چسبیده در جهت دیگر نیز انجام گیرد.

عنصر خاک - مریدین معده و طحال

این تمرینات برای اجرا در سه مرحله طراحی شده است، اما بنا به تجربه­ی من،  مرحله­ی سوم می­تواند بسیار سخت باشد و تا حدودی هم مرحله­ ی دوم. درمانگر باید فقط مراحلی را توصیه کند که اجرای آن برای بیمار راحت باشد و تاکید شود که سعی نشود کاری را که نمی­تواند انجام دهد یا برایش سخت می باشد، انجام دهد.

مرحله­ ی اول: روی زمین بر روی فرش یا فوتون (تشک ژاپنی) به صورت دو زانو بنشینید و اگر می­توانید باسن خود را بین دو پا به زمین بچسبانید، در غیر این صورت باسن را روی پاشنه­های پا بگذارید و اگر باز هم برایتان مشکل باشد، روی بالشی که بین دو پا قرار گرفته است بنشینید.  نفس عمیقی به درون هارا بکشید. همان طور که به آرامی بازدم می­کنید، کف دستانتان را در پشت بدن روی زمین بگذارید و کمرتان را به عقب خم کنید. گردنتان را شل کنید و اجازه بدهید که سرتان به عقب بیفتد.

  به عقب نگاه کنید، کره ­ی چشم­ها را به سمت بالا بگردانید. دوبار دم و بازدم عمیق کنید. این تمرین باعث کشیدگی قسمت بالای مریدین­های معده و طحال، سینه، گردن و صورت، قسمت پایین بدن در زانو، ساق وسینه­ ی پاها می شود. اگر این تمرین کمی برای بیمار سخت بود، در چهارمین دم و بازدم می­تواند به حالت اول برگردد. و اگر احساس کرد که می تواند کمی دیگر کشیدگی بدن را تحمل کند، آنگاه به آرامی لگن خود را از زمین بلند کرده و آن را به جلو بکشد تا باقیمانده قسمت های این مریدین ها نیز در بازدم کشیده شوند.

مرحله­ ی دوم: در بازدم بعدی، پشت را بیشتر به عقب برده و روی آرنج­های دستتان تکیه کنید. سرتان را هم چنان به عقب ببرید و گردن را شل نگه دارید. در این وضعیت باقیمانده و دوبار دم و بازدم عمیق بکشید. این وضعیت، کشیدگی مریدین ها را به کشاله ران می رساند

مرحله­ ی سوم: در بازدم بعدی، اگر می­توانید، در حالی که دست­هایتان را به بالای سر برده، تلاش کنید کمرتان به زمین برسد. تا دو بار دم و باز دم در این حالت باقی بمانید. مرحله­ی نهایی این تمرین، باعث کشیدگی کامل عضلات جلو ران­ها و لگن می­شود، در عین حال باعث کشیدگی بیشتر زانوها و ساق پاها می­شود.

وقتی که از این وضعیت به حالت اول بر می­گردید، خیلی به آهستگی این مراحل را پشت سر بگذارید  و آن هم به هنگام بازدم، حتی اگر لازم باشد با تلاش بیشتر. سر شما، آخرین قسمتی از بدن شماست که در آخر به جلو بر می­گردد.

عنصر آتش کوچک - مریدین قلب و روده ی کوچک

روی زمین، چهار زانو بنشیند و کف پاهای خود را به هم بچسبانید. پاهایتان را شل و کمر خود را راست نگه دارید. نفس عمیقی بکشید و انگشتان پاهای خود را در دست بگیرید. وقتی بازدم می­کنید، سر، گردن و تنه­ی خود را شل کرده،  به جلو برده و تا حد امکان بین زانوها ببرید و اجازه بدهید که آرنج­هایتان به آسودگی به طرف زمین کشیده شوند. به شکل زیر توجه کنید. در این وضعیت باقی بمانید و دوبار دم و بازدم عمیق بکنید و در هر بازدم بدن خود را بیشتر شل کنید، و در چهارمین بازدم به حالت اول برگردید.

   اگرچه این تمرین، در ابتدا برای لگن و ران­ها سخت می­باشد، اما با تمرین بیشتر می­توانید پاها را بیشتر به بیرون کشانده و کمر را نیز بیشتر به جلو خم کرده و بر روی جریان کی در قفسه­ ی سینه متمرکز شوید. در این صورت، آرنج­هایتان بیشتر به زمین نزدیک شده و مریدین­های معده و طحال در شانه­ها و بازوها بیشتر دچار کشیدگی  می­  شوند.

عنصر آب – مریدین¬های کلیه و مثانه

این تمرین، فرم اصلاح شده­ ی یوگا در خم شدن به جلو است. این اصلاح بسیار مهم است، زیرا باعث کشیدگی بیشتر به جلو می­ شود.

روی زمین بنشینید و پاهایتان را به جلو دراز کنید، اما بالا تنه را آزاد بگذارید.  نفس عمیقی به درون بکشید و همزمان تمام ستون فقرات خود را به سمت بالا کشیده و دست­هایتان را به بالای سر ببرید، به نحوی که کف دست­ها رو به بیرون باشند. به آهستگی بازدم کنید و هم­زمان به جلو خم شوید. از ناحیه­ ی لگن خم شوید اما کمر و پاها باید راست نگه داشته شوند. دوباره نفس عمیقی به هارا بکشید و به هنگام بازدم تا حد امکان خود را به سمت پاها بیشتر خم کنید.

در این حالت، تصور کنید که نیروی کششی، شما را از ناحیه­ی ساکروم (استخوان خاجی) به جلو می کشاند. دوباره نفس بکشید و در بازدم اجازه بدهید که بدنتان با آسودگی بیشتری به سمت پاها کشیده شود و در این حالت کمی باقی بمانید. یک بار دیگر نفس عمیق بکشید و در بازدم کمر خود را به آرامی راست کنید، با تمرکز بر روی صاف شدن یک یک مهره­ها. سر، آخرین قسمتی است که در پایان صاف می­گردد.

عنصر آتش بزرگ – مریدین¬های پریکاردیوم و گرم کننده¬ی سه گانه ( سان جیائو)

چهار زانو روی زمین بنشینید و کمر خود را راست نگه دارید. کف دست­هایتان را به طور متقاطع روی زانوها بگذارید. نفسی عمیق بکشید و به هنگام بازدم، تنه­ی خود را به طرف زانوها خم کنید. اگر احساس می کنید که لگن شما به اندازه کافی کشیده نشده­اند، آن را بیشتر به سمت زمین بکشید، یا دست­هایتان را بیشتر بر روی زانوها به حرکت درآورید.

این وضعیت را برای دو بار دم و بازدم حفظ کنید. در بازدم آخر، به آرامی کمر خود را صاف کنید. این حرکت را با زانوهایی که در جهت مخالف قبلی روی هم قرار گرفته اند تکرار کنید.

عنصر چوب – مریدین های کبد و کیسه ی صفرا

روی زمین بنشینید و پاهای خود را به جلو دراز کرده و تا حد امکان آن­ها را از هم دور کنید، در حالی که کمرتان را کاملا صاف نگه داشته اید. انگشتان را در هم حلقه کنید و دست­ها را به بالای سر ببرید. کف دست­ها رو به بالا باشد.

نفس عمیقی بکشید و نگاهتان را به پای راست متوجه کنید. نفس را به آرامی بیرون دهید و کمر خود را به سمت پای چپ خم کنید. دست ها با همان حالت، کاملاً رو به سمت پای چپ و در بالای سر کشانده شود. صورتتان باید به سمت پای راست باشد و نه رو به زانو! در این وضعیت باقی بمانید و دوبار دم و بازدم کنید و سپس در بازدم آخر کمر را راست کرده و به حالت اول برگردید. همین کار در سمت دیگر نیز انجام دهید.

اگر بدن شما از انعطاف خوبی برخوردار باشد، در بازدم بعدی می توانید کف دست ها را به سمت جلو برده، و در این وضعیت دوبار دم و بازدم کنید و در بازدم آخر کمر را راست کنید.

2 در مورد “تنظیم کانال ­های انرژی با تمرینات ماک کوهو”

  1. غلامحسین

    بینهایت سپاس بابت زحماتی که برای ایجاد سایت و نوشتن مطالب متمحل شدید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا